VÝCHOVNÝ ŠOK ČO SME O DEŤOCH NEVEDELI


VÝCHOVNÝ ŠOK  ČO SME O DEŤOCH NEVEDELI

Kniha vyvolala obrovský ohlas v zahraničných médiách a stala sa predmetom mnohých diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä rodičov a všetkých, ktorým záleží na zdravom vývoji detí a mládeže. Dvojica autorov (Po Bronson, Ashley Merryman) sa dlhé roky venovala výskumu detskej vývojovej psychológie a ich spoločné dielo prináša prevratné zistenia, ktoré miestami potvrdia správnosť našich vrodených reflexov rodičov, no v niektorých oblastiach sú šokujúco nečakané, napriek tomu podložené komplexnými vedeckými prieskumami.

Vedeli ste napríklad, že pochvalou môžete svojmu dieťaťu ublížiť? Čo stojí za poklesom IQ, syndrómom ADHD a obezitou? Mysleli by ste si, že je to nedostatok spánku? Aký vplyv má na deti rozhovor o ľudských rasách? Prospieva im to, alebo skôr škodí? A čo klamstvo? Väčšina stratégií na podporu pravdovravnosti nevedie deti k tomu, aby klamali menej. Kedy sa zistí, či je vaše dieťa nadané? Prečo sa súrodenci nemajú v láske a ako tomu môžeme zabrániť? Prečo v prípade adolescentov platí, že hádka s dospelými je prejav uznania a nie neúcty? Možno sebaovládanie naučiť? Nemusíte sa dlho zamýšľať, stačí, ak sa začítate.

« predchádzajúci príspevok
Hladame ABA terapeuta
nasledujúci príspevok »
Pokakávanie u 6rocneho syna


Vložte diskusný príspevok

Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!

Najnovšie diskusné príspevky a reakcie

Aurélia Gulázsi 5. 10. 2017 13:52:09

Keď sa rodičia hádajú, majú poslať dieťa preč?

Pri výskume Cummingsa tretina detí reagovala agresívne po tom, čo sa stali svedkami zinscenovaného konfliktu – kričali, hnevali sa alebo udierali päsťami do vankúša. Pri tom istom výskume sa však stalo aj čosi, čo agresívnu reakciu takmer celkom vylúčilo (reagovali tak iba 4 percentá detí ;). Čo to bolo za zázrak? To, že dieťa sledovalo nielen hádku, ale aj jej riešenie. Ak videozáznam zastavili uprostred sporu, mal na chlapcov a dievčatá veľmi negatívny účinok. Keď sa však mohli dívať aj na riešenie zvady, upokojili sa. „Obmieňali sme intenzitu hádok, no nemalo to nijaký vplyv,“ poznamenal Cummings.

„Škriepky sa neraz poriadne vyostria, no ak sa nájde riešenie, deťom to vyhovuje.“ Väčšina dievčat a chlapcov bola na konci sedenia rovnako spokojná, ako keď sledovali priateľskú interakciu medzi rodičmi.

Inak povedané, ak rodičia prerušia hádku a odoberú sa do inej miestnosti, aby uchránili deti, pravdepodobne im len priťažia, najmä ak im zabudnú povedať: „Počujte, už sme to vyriešili.“

Cummings zistil aj to, že keď sa páry vadia v neprítomnosti detí, ich ratolesti vytušia, čo sa dialo, napriek tomu, že ich nesledovali a nepoznajú podrobnosti.

Nedávno dokázal, že ak sa deti vystavujú konštruktívnym konfliktom medzi rodičmi, prospieva im to. Hádka, pravdaže, nesmie eskalovať, matka s otcom sa musia vyhýbať urážkam a nezhody treba vyriešiť s láskou. V deťoch to časom upevní pocit bezpečnosti a podľa učiteľov zlepší prosociálne správanie v škole. Cummings podotkol: „Riešenie musí byť úprimné, nie zmanipulované v prospech detí – inak ho prehliadnu.“ Pri jeho hľadaní sa deti veľa naučia. Hádka im poskytne návod, ako nachádzať kompromisy a zmierovať sa – o takéto ponaučenie však prídu dievčatá a chlapci, ktorí sa na škriepke nezúčastnia.

 

Ak sa chcete dozvedieť viac, objednajte si Výchový šok a nechajte sa šokovať, priamo tu: ow.ly/JFes30cJow1" target="_blank">ow.ly/JFes30cJow1


ostatné diskusné príspevky >