HANDLE prístup


HANDLEHolistic Approach to NeuroDevelopment & Learning Efficiency – holistický prístup k neurovývoju a efektivite učenia.

HANDLE je neinvazívna holistická alternatíva k diagnostike a terapii neurovývojových odlišností zahrňujúcich diagnózy porúch autistického spektra, porúch učenia (dyslexia, dysgrafia), porúch pozornosti, ADHD, porúch vývoja reči, porúch pamäti, porúch správania, DMO, schizofrénie (obsedantne kompulzívne poruchy), depresie, stavov po úrazoch mozgu (mozgových príhodách), Tourettovho syndrómu, CHARGE syndrómu a iných ojedinelých syndrómov.

Úvod

O fyzickom vývoji detí toho vieme veľa a bez problémov určujeme vývoj dieťaťa podľa vývojových míľnikov ako sú prvé krôčiky alebo prvé slová. Testujeme a hodnotíme vývoj dieťaťa v oblasti vzdelávania, niekedy dokonca predtým, než dieťa dosiahne školský vek. Keď pomyslíte, koľko toho vieme o deťoch a ich vývoji, je až zarážajúce prečo má toľko detí stále problémy s učením a správaním.

Všetky deti majú potenciál k učeniu, ich možnosti sú doslova nekonečné. A rovnako ako lezenie je vo fyzickom vývoji dieťaťa základom pre budúcu chôdzu, existujú aj stavebné kamene – neurovývojové systémy – ktoré sú základom akademického, behaviorálneho a sociálneho učenia.

Neurovývojové systémy sú u niektorých detí oslabené a než sa posilnia, musia tieto deti jednoducho vyvíjať väčšie úsilie a vynakladať viac práce.

Správanie detí a ich reakcia na učenie sú výsledkom toho, ako sa nám ich systémy snažia dať najavo, čo sa v nich deje.

„Pokiaľ sa Mirko stále vrtí, je to preto, že je neposlušný alebo preto, že má zvýšenú citlivosť na hmat a keď sedí na stoličke je to akoby sedel na šmirgľovom papieri?“ „A čo Janko a jeho písanie? Je iba lajdák, ktorý sa nesnaží a večne leží na lavici, alebo jeho svalové napätie je tak nízke, že väčšinu energie spotrebuje na to, aby sedel rovno a už mu veľa nezostáva na jemné a precízne pohyby potrebné k písaniu?“.

Definícia HANDLE prístupu

HANDLE – Holistic Approach to NeuroDevelopment & Learning Efficiency – holistický prístup k neurovývoju a efektivite učenia.

Charakteristika HANDLE prístupu

HANDLE sa pozerá na jedinca ako na celok – jeho vonkajšie a vnútorné prostredie a vývoj od počatia po súčasnosť – a používa tieto informácie k určeniu toho, ako pre neho pracujú jeho neurovývojové systémy. Organizácia jednotlivých senzomotorických systémov je hierarchická, vývojová a interaktívna, jednotlivé systémy sú na sebe vzájomne závislé a navzájom sa podporujú. Pokiaľ sú nepravidelnosti v jednom či viacerých systémoch, ovplyvní to funkčnosť celého človeka. Zároveň môže jeden systém zastúpiť (kompenzovať) za iný systém. Nepravidelnosti v hierarchických a vývojových funkciách preto ovplyvňujú kvalitu života a všetky formy učenia (pohybové, rečové, akademické či sociálne). Pokiaľ niečo bráni jednotlivým systémom aby fungovali efektívne, spôsobuje to stres v daných systémoch a v systémoch, ktoré s nimi súvisia. Systémy v strese sa uzavrú, jedinec je menej efektívny, môže mať ťažkosti s vykonaním vecí, ktoré chce urobiť a je ľahko unaviteľný, môže sa správať mätúcim, záhadným či nechceným spôsobom alebo môže robiť veci, ktoré ostatní považujú za iné (zvláštne). HANDLE prístup vidí správanie ako komunikáciu a snaží sa pochopiť čo dané správanie komunikuje.

Východiská HANDLE prístupu

HANDLE stavia na vedecky preukázaných faktoch z radu disciplín (rehabilitácia, psychológia, neurovedy, lekárstvo, špeciálna pedagogika, výživa a pod.). Vychádza okrem iného aj z nasledujúcich poznatkov:

- nervový systém je schopný sa neustále adaptovať, štruktúra mozgu je tvarovaná vplyvom stimulácie, ktorú mozog dostáva a mozog je schopný sa zotaviť z chorôb a úrazov,

- pohyb podporený správnou výživou organizuje spracovanie informácií, ovplyvňuje biochemickú rovnováhu v tele a pomáha tvarovať vlastnú štruktúru mozgu,

- nervový systém, zvlášť jeho slabé časti, reaguje stresom na nadbytok stimulácie, systém v strese prestane pracovať

- existuje vzájomná prepojenosť medzi systémami, nepravidelnosti jednom systéme sa môžu prejaviť v iných systémoch.

Každý neurovývojový systém:

- musí byť funkčný

- musí byť schopný spolupráce s ostatnými systémami

- musí pracovať v správnom poradí

- nesmie zasahovať do ostatných systémov v nevhodných okamihoch.

HANDLE pracuje s najmä nasledujúcimi senzomotorickými systémami:

Vestibulárny systém

Vnútorné ucho, kde sídli vestibulárny systém, nie je zodpovedné len za našu schopnosť počuť, ale vďaka nemu sme tiež schopní spracovávať informácie o pohybe, gravitácii, rovnováhe a priestore. Vestibulárny systém je základom pre mnoho ďalších neurovývojových systémov a jeho nedostatočné fungovanie môže spôsobovať problémy prejavujúce sa v mnohých oblastiach, od chybného spracovania sluchových vnemov cez ťažkosti s čítaním až po cestovné nevoľnosti (kinetózy).

Vizuálny (zrakový) systém

To že je zrak dôležitý pre učenie a správanie je dobre známy a uznávaný fakt. Pravidelne sa tiež testuje ostrosť zraku u detí. Ale zdravý zrak znamená omnoho viac než je ostrosť 20/20 (teda ostrosť zraku, keď nie je treba korekcia okuliarmi). Pre úspešné zvládnutie všetkých akademických zručností je nevyhnutne zásadné, aby oči boli schopné sa vo vzájomnej spolupráci zamerať na jeden bod (binokulárne videnie) a pohybovať sa plynulo po riadku slov v texte (očné pohyby).

Taktilný (hmatový) systém

Keď sa pozrieme na ľudské telo, uvedomíme si, aká veľká časť tela je pokrytá kožou. Hmat hrá zásadnú úlohu v tom, ako vnímame sami seba a ako reagujeme na svoje okolie. Dysfunkcia hmatového systému môže viesť k problémom s písaním, so starostlivosťou o telo a so sociálnou interakciou.

Propriocepcia

Propriocepcia je funkcia mozgu spočívajúca v neuvedomelom vnímaní polohy tela v priestore. Pokiaľ mozog dostáva od tela nepresné informácie ohľadom polohy tela v priestore, môže to negatívne ovplyvniť spánok, pozornosť a sociálnu interakciu.

Kinestézia

Kinestézia je vnímanie pohybu. Zapamätávanie si pohybov svalov je čiastočne zodpovedné za úspech dieťaťa v činnostiach ako sú jazda na bicykli alebo písanie.

Diferenciácia

Diferenciácia znamená schopnosť pohybovať jednou časťou tela bez toho, aby sa nekontrolovane pohybovali iné časti tela. Aby mohlo čítať, musí dieťa byť schopné hýbať očami nezávisle na hlave. Aby mohlo dieťa plynulo písať, musí byť schopné od seba navzájom odlíšiť jednotlivé prsty na ruke. Diferenciácia nám tiež umožňuje určiť poradie dôležitosti úloh vo svojej mysli a sústrediť sa na úlohu, ktorú práve máme pred sebou.

Interhemisferická integrácia

Slabé spojenie medzi dvoma stranami mozgu môže byť dôvodom mnohých problémov v akademickej a sociálnej oblasti i v oblasti správania. Je nutné, aby pracovali obe časti mozgu, pretože len tak možno patrične vyvážiť logické myslenie a emócie, detaily a celkový pohľad a dosiahnuť optimálnu úroveň zručností v oblasti reči a učenia sa na všetkých úrovniach.

Využitie HANDLE prístupu

HANDLE je neinvazívna holistická alternatíva k diagnostike a terapii neurovývojových odlišností zahrňujúcich:

- poruchy učenia – dyslexia, dyskalkulia, dysgrafia a ďalšie špecifické poruchy učenia

- poruchy správania, poruchy pozornosti a hyperaktivity (ADHD)

- poruchy pamäti

- autizmus a pervazívne vývojové poruchy

- vizuálno-percepčno motorické dysfunkcie

- apraxie a dyspraxie

- afázia a iné poruchy vývoja reči

- schizofrénie (obsedantne kompulzívne poruchy)

- depresie

- DMO

- stavy po úrazoch mozgu (mozgových príhodách)

- Tourettov syndróm

- CHARGE syndróm

- agenéza Corpus Callosum

a mnoho iných problémov centrálneho nervového systému a autonómneho nervového systému.

HANDLE hľadá korene ťažkostí a nesnaží sa len maskovať príznaky. Ponúka klientom a ich rodinám efektívny prístup, ktorý môže bez využitia liekov a zložitých pomôcok efektívne zlepšiť funkcie nervového systému a proces učenia. HANDLE vytvára pre každého klienta individualizovaný program jednoduchých pohybových aktivít, ktoré vyžadujú len niekoľko jednoduchých pomôcok. Prostredníctvom pravidelnej, jemnej a pozvoľnej stimulácie tieto aktivity posilňujú oslabené funkcie a môžu zlepšiť funkcie nervového systému a proces učenia.

HANDLE program je vytvorený na základe informácií získaných behom pozorovacieho vyšetrenia a z podrobného dotazníka a rozhovoru. Behom vyšetrenia sledujeme predovšetkým to, ako klient jednotlivé úlohy vykonáva, pretože to nám dáva informáciu o fungovaní jeho nervového systému a zmyslov. Na základe informácií získaných z vyšetrenia je potom vytvorený tzv. neurovývojový profil, alebo zjednodušene povedané akási mapa toho ako jednotlivé zmysly a nervový systém konkrétnej osoby fungujú a je zostavený program fyzických aktivít. HANDLE program sa skladá približne zo 6 až 13 cvikov a zaberie 15 až 30 minút denne. Tieto aktivity sú jednoduché na vykonanie, ale neurologicky komplexné. Pri ich vykonávaní je dôležité počúvať naše telo a vnímať, kedy dosiahlo hranice stresu. HANDLE prístup stavia na zásadách, že menej je viacej a pomaly je rýchlejšie. Spolu s aktivitami doporučíme aj správnu výživu, ktorá, ako je všeobecne známe, ovplyvňuje procesy v našom tele a fungovanie mozgu.

Každý HANDLE praktik má svoj program a môže doporučiť HANDLE z vlastnej skúsenosti.

Pre viac informácií v češtine kontaktujte Janu a Paula Baptie, ktorí sú certifikovaní v HANDLE prístupe na handle@email.cz alebo +420 558 694 017. Podrobnejšie informácie v angličtine nájdete na www.handle.org.

« predchádzajúci príspevok
22. český a slovenský neurologický zjazd
nasledujúci príspevok »
vazny problem v rodine:(


Vložte diskusný príspevok

Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!

Najnovšie diskusné príspevky a reakcie

Anna Vozárová 20. 10. 2008 12:25:05


Eva Bedejová 21. 10. 2008 08:54:03


ostatné diskusné príspevky >